Transporto sektoriaus pokyčiai įprastai paveikia gerokai daugiau gyvenimo sričių: pavyzdžiui išaugę transportavimo kaštai įprastai reiškia kasdienio naudojimo prekių brangimą, o štai vis didėjantis elektromobilių kiekis keliuose lėmė atnaujintą statybos techninį reglamentą. Jame numatoma statant ar rekonstruojant naujus pastatus įrengti 20 proc. stovėjimo vietų su galimybe įkrauti elektromobilius. Vien stotelių įrengimas nekelia didesnių rūpesčių, tačiau statytojai susiduria ir su kitais su šiuo nauju reikalavimu susijusiais iššūkiais.
„Atsiradus šiam reikalavimui vienas pagrindinių galvosūkių statytojams tapo galios paskirstymas objektuose – kokią jos dalį skirti įkrovimo reikmėms, kokią palikti kitiems poreikiams. Taip pat, žinoma, ir papildomo galingumo išsipirkimas iš elektros tinklų operatoriaus. Tai reiškia padidėjusius pastato gamybos ar rekonstrukcijos kaštus“, – pasikeitusią tvarką komentavo įmonės „EIKA“ plėtros projektų vadovė Jolanta Dobradziejienė.
Tiesa, kadangi statistiškai apie 70-80 procentų vairuotojų savo elektromobilius namuose kraunasi naktį, įkrovimo stoteles ir susijusius sprendimus diegiančios įmonės siūlo išmanius sprendimus, leidžiančius išvengti papildomų kaštų rengiant galingesnį įvadą. Štai įmonė „Įkrautas“ bendradarbiaudama su „EIKA“ galios skirstymo sprendimą jau pritaikė naujai pastatytame daugiabučių projekte „Metų laikai“ Vilniuje.
„Kadangi didžioji dalis krovimų vyksta naktį, kitaip sakant, tuo metu, kai pats daugiabutis reikalauja mažiausiai elektros, galima subalansuoti pastato bendrų erdvių elektros sistemą taip, kad ji būtų paskirstyta pagal poreikį. Tai reiškia, kad per elektros suvartojimo pikus, pavyzdžiui, po darbo valandų iki vakaro, yra tikimybė, kad elektromobiliai krausis lėčiau, o naktį, esant mažam elektros suvartojimui, pastato bendrų reikmių, tokių kaip liftai, parkingo ir kitų bendrų erdvių apšvietimas, papildomai elektros galingumą galima nukreipti automobilių krovimui“, – apie siūlomą sprendimą kalbėjo įmonės „Įkrautas“ vadovas Paulius Gūžys ir pažymėjo, jog pagrindinis sistemos tikslas yra kuo efektyviau išnaudoti turimos galios elektros įvadą pastate.
P. Gūžys pasakoja, kad galios skirstymo sistema yra suprogramuota taip, jog prioritetą teiktų gyventojų poreikiams. Tai reiškia, kad jeigu kažkuriuo metu pajungus elektromobilius bus priartėta prie leistinosios vartoti bendrų reikmių elektros galios ribos, bus laikinai sumažinama įkrovimo galia. Tiesa, kadangi įprastai įkrovimas šalia namų įrengtose stotelėse trunka kelias valandas, 10-15 minučių ilgesnis įkrovimo laikas galutiniam rezultatui neturės didelės įtakos.
Jau minėtame daugiabučio projekte įrengtos 28 olandų gamintojo „Alfen“ įkrovimo stotelės – 7 antžeminėje aikštelėje ir 21 požeminėje – kuriomis galės naudotis gyventojai, įsigiję parkavimo vietas su įkrovimo stotelėmis. Kad stotelėmis būtų patogiau naudotis, jos susietos su mobilia programėle, kurioje galima matyti įkrovimų istorijas, nusistatyti krovimo grafiką ar naudotis kitomis išmaniomis funkcijomis. Tai taip pat ir patogus apskaitos sprendimas, nes kiekvieno įkrovimo informacija yra perduodama namo administratoriui, o savo elektromobilio įkrovimui sunaudotą elektrą kiekvienas apmoka kartu su bendrais namo administravimo mokesčiais.
J. Dobradziejienė komentavo, kad nors tokie sprendimai yra papildomas iššūkis projektuojant bei statant, galimybė įkrauti elektromobilius prie namų gali svariai prisidėti prie nekilnojamojo turto vertės: „Anksčiau buvo įprasta manyti, kad elektromobiliai yra skirti tiems, kas gyvena privačiuose namuose, tačiau atnaujintas statybos reglamentas bei mūsų įgyvendinami projektai laikantis naujų nurodymų gali iš esmės pakeisti gyventojų naudojimosi elektromobiliais įpročius.“
Įmonės „EIKA“ atstovė taip pat minėjo, jog šis projektas yra pilotinis, o jau netolimoje ateityje planuojama plėtoti projektą, kuriame bus įdiegtas dar efektyvesnis galios panaudojimo sprendimas. Naujajame projekte numatomas galios skirstymas apims ne tik bendrų reikmių, tačiau ir butų energijos panaudojimą.